Tog Banen
Stoppet Stoppet
Her på siden vil vi berette om opbygningen af vores N-scala modelbane. Vi har brugt 6 måneder på at finde, købe og bygge bygninger, Planen for vores modelbane har været klar i vores hovder i snart 2 måneder, sidste lørdag i Oktober 2006 kom vi det nærmere, vi fik monteret pladen på 195 * 244 cm.oppe over vores seng ved hjælp af 2 sæt cykelhejs indkøbt for ca. 3 måneder siden, ting tager den tid ting tar.
Nu er vi igang med at lægge spor efter vores planer i hoved, de var lige til at gå til indtil vi lagde de første skinner på pladen, så fandt vi ud af de planer skulle revideres, vi lagde flere spor, de skulle også revideres.
Nu kan vi se planen tage form, nye ? kommer frem skal vi køre digital eller analog, måske begge dele, som du kan se lægger vi Peco flexskinner med beton sveller, mangler bare at indkøbe alle de få sporskifter der skal bruges. Idag Lørdag den 11 November kom der flere ændringer, vi prøver med bygninger, ser ikke alt kan være der, laver lidt om, alt er kun laver på slum, nu skal hjørnerne laves rigtigt der skal være gode kurver så også de store og lange togstammer kan komme rundt på anlæget,
Her over ses en af byerne, har ikke fået navn inu, den skinne der ligger på tværs over banen er ca.den linje som bjerget skal følge, bare ikke så lige, et beton hovedspor og 2 side spor skal være oven på bjerget, samt 3 inde i bjerget. Her under ses et hus hvor der alle rede vokser græs i haven, det er første gang vi prøver det, vejene skal males, men foreløbig skal der males grøndt der hvor der ikke skal væer spor og veje, vores nye lastbil fra vongmand Erik Petersen er også kommet ud at prøve vejen. På sidste foto ses kirken på sin lille høj.
Så er lægningen af skinnerne begyndt, de er lagt og fastholdt med knapnåle i de buer jeg har planlagt
Så revidere vi sporplanen igen, sporskiftet skulle ligge hvor der ikke er malet, men der er lægten der understøtter pladen, som det ses på 2 foto er skiftet kun rykket så det lige kan være der, man skal prøve at holde planen, den bliver nok som alt andet byggeri i Danmark, dobbelt så dyr som planlagt. Skiftet bliver eletriferet samtidig med jeg bygger,
De to spor skal bytte plads, så der må en bro med ramper på banen, dem skal også dreje lidt, samt starte i slutningen af en kurve, så der var tilpasning til et par dage.
Skinnen på broen måtte limes fast for ikke at bue opad, der bliver " muret " en rødstens væg op langs rampen til at holde på undergrunden og skærver under sporet. Der bliver tilsluttet en Pico håndregulator for at prøvekøre sporet under broen med en usa stamme, det er lige til øllet, 6 mm. frigang, alt ok.
Bag rampen skal der være et spor op til bjerget samt en rundbane, så 2 skifter måtte fræses ned lige efter kurven op til broen, der var også en lægte lige der hvor drevet skulle være, skiftet flyttet 15 mm. til højre.
Her er sporet under broen med skærver lagt, sporet til rampen, og sporet til bjerget, 2 m. længre den anden kurve med godsbane, på foto 3 skal den store station ligge spor 3 er retur oppe fra bjerget
På foto 3 ses hestnenes neglefil den er god til at file plader i profil med
Nu er der bygget i 3 måneder, der er strøm på 99% af banen. Prøvekørsel. Den gik godt til jeg skiftede et spor, og trafoerne brummede, kortslutning, et defekt sporskifte, op med det og vidre, jeg prøvekørte i flere dage med mange toge på sporne, nu køre det, der var også tid til at køre nye spor ud
Der skal også skærver til, 2 lok med kran til at læsse af, bare vi får digital kraner til spor N
Nu er kirken kommet på plads på højen, kommer på pladen når skinnerne er lagt på plads
Efter prøvekørelserne med analog skulle andlæget laves om til digital, kablerne var trukket op til 15 kontakter med analog strøm, nu skal der bare laves lidt om på ledningerne, til digital skal der ikke være afbrydere for hver afsnit, de røde lidninger på billede er digital forsyning, som afsnitnene forbindes til, senere kan afsnitnene bruges til styring af sinaler (komme senere). Der er flere forskellige håndkontrolere til afprøvning, men jeg køber nok nogle flere multimus, de virker meget godt til mig, måske jeg kan få mit HKE anlæg til at forbedre roco anlæget.
Er i gang med skærver og skinner på pladen, er begynt at lave veje og fortov, skal have lidt huse og haver lavet i den ene ende til baggrund ved fotooptagelser
Så er det dagen hvor Aleshave privatbaner ophøre med at køre, det kan ikke lade sig gøre at drive jernbanedrift i det område. Hvad der har taget tid at opbyge kan rives ned på 2 timer, alle skinner tages op og køres på depot, og kan bruges til at byge moduler med, pladerne har contaneren på genbrugspladsen spist.
Det var slut på denne side, men foresættes på Modulsiderne i DK samt udlandet.
Se venlist
© Team Lander 2006 - 7 -